انقلاب جهانی حضرت ولیعصر (عج) و انقلاب اسلامی
انقلاب جهانی حضرت ولیعصر (عج) و انقلاب اسلامی
● اشاره:
پیش نویس حکومت جهانی موعود
● علت وقوع انقلاب جهانی حضرت ولیعصر (عج) و انقلاب اسلامی ایران
در جهان امروز بحرانهای کنونی زائیدهی نظامات کنونی است و این نظامات از حل بحرانها عاجزند و مردم جهان باید به قدر کافی تلخی این وضع نابسامان و بیعدالتیها را درک کنند. مردم دنیا باید این حقیقت را بیابند که تنها در سایهی اصول و پیوندهای مادی و ضمانت اجرایی موجود و مقررات خود ساخته انسانها و پیشرفتهای تکنولوژی بدون سایهی سلسلهای از اصول معنوی و انسانی، مشکل جهان حل نمیشود؛ بلکه مشکلات هر روز متراکمتر و به گونه کلاف سردرگمی پیچیدهتر میگردد. بالاخره مردم جهان باید تشنه شوند و تا تشنه نشوند به سراغ چشمههای آب نمیروند. ۲ در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران باید اذعان کرد علت مبارزه با رژیم شاه، ناشی از نارضایتی مردم از رژیم طاغوت حاکم بوده است و این تحولات در برههای اتفاق میافتد که نه اثری از «مدرنیزاسیون» یا «اسلامزدایی» بود و نه «پشت نمودن به اسلام» یا ظهور «بحران اقتصادی». ریشهی این نارضایتی را بایستی در سرشت سیاسی آن رژیم جستجو نمود. از یک سو برخی از نمودهای ترقی و پیشرفت اقتصادی به چشم میخورد و از سوی دیگر در حوزهی ساختار سیاسی، کمتر تحول مؤثری در آن صورت گرفته بود و فیالواقع ایران مدرن محمدرضا شاه در آستانه «دروازههای تمدن بزرگ» در مقایسه با ایران عقب مانده ناصرالدینشاه یکصد سال قبل از آن تفاوت چندانی نکرده بود. به این ترتیب عوامل اصلی حرکت و اعتراض علیه نظام قاجار در قالب نهضت مشروطه باعث پیدایش انقلاب اسلامی در عصر پهلوی شد.۳
بدین ترتیب نارضایتی مردم از وضع موجود را میتوان علت مشترک انقلاب جهانی مهدوی و انقلاب اسلامی ایران دانست که همین امر به دو انقلاب، شکلی مردمی بخشید.
● مبانی فکری و نظری انقلاب
انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف آن، اسلام و ارزشهای اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفاً برای برقراری ارزشهای اسلامی انجام میگیرد. مبانی فکری یک انقلاب مبتنی بر اسلام میبایست مقبولیت مردمی و پایگاه اجتماعی پیدا کند و ضمن نفی اساس سلطنت، در مبانی اندیشهها و ایدئولوژیهای رقیب نیز خلل وارد کند و ضعف و کاستیهای آنها را نشان بدهد. در بعد ایجابی میباید نظام مطلوب آینده را ترسیم کند و راه رسیدن به آن را ارائه دهد و برای مسائل و مشکلات عصر جدید هم پاسخی داشته و در واقع طرحی برای زندگی در عصر نوین را داشته باشد.۵ در خصوص مبانی فکری انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) باید اذعان کرد «با وجود اینکه این انقلاب هنوز به وقوع نپیوسته، اما آینده جهان به دلایلی روشن دیده میشود که این ادله عبارتند از سیر تکاملی جامعه انسانی و هماهنگی با نظام عموم آفرینش، الزامهای اجتماعی و فطری و صلح و عدل جهانی.»۶ تصور این که جهانی به وجود آید خالی از تبعیضها و اختلافهای طبقاتی و جداییها و پراکندگیها، خالی از جنگ و خونریزی تجاوز و خالی از نالههای محرومان به زنجیر کشیده شده، بسیار دلانگیز و نشاط آفرین است که در اصل مبنای اندیشه و تفکر انقلاب مهدوی را روشن میکند.
با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران نمونهی کوچکی از انقلاب جهانی مهدوی است، مبانی فکری و تحولات و نتایج این انقلاب در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی به خوبی نشان میدهد که انقلاب اسلامی ایران در تناسب کامل با انقلاب مهدوی در مسیر صحیحی حرکت میکند. «وجه تمایز اصلی انقلاب اسلامی از سایر جنبشهای سیاسی معاصر ایران نیز در مکتب فکری نوین و تأمل نظری و فلسفی است که انقلاب ایران در حوزهی اندیشه و تفکر ایجاد کرد، تأمل نظری که تحول بیسابقهای در تاریخ اندیشهی سیاسی شیعه است.»۷
● ماهیت انقلاب اسلامی
انقلاب ایران، به اعتراف بسیاری یک انقلاب مخصوص به خود است، یعنی برای آن نظیری در دنیا نمیتوان یافت و منحصر به فرد بودن این انقلاب امری پذیرفته شده است. استاد شهید مطهری میفرماید: «این انقلاب اسلامی بوده که برخی فکر میکنند منظور از اسلام همان معنویتی است که در ادیان دیگر از جمله اسلام وجود دارد، ولی اسلام معنویت محض، آنچنان که غربیها دربارهی مذهب میاندیشند، نیست. این حقیقت نه تنها دربارهی انقلاب فعلی، بلکه در مورد انقلاب صدر اسلام نیز صادق است که در همان حال که انقلابی مذهبی و اسلامی بود؛ سیاسی، اقتصادی و مادی بود و هیچ یک از ابعاد اشاره شده، بیرون از اسلام نیستند. راز موفقیت نهضت ما در این است که نه تنها به عامل معنویت تکیه داشته، بلکه عامل مادی و سیاسی نیز با اسلامی کردن محتوای آنها را در خود قرار داده است.»۹
در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران و هویت مذهبی آن به جرأت میتوان ادعا کرد که نه تنها هیچ یک ازانقلابهای مدرن مذهبی نبودهاند (انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب اکتبر روسیه و انقلابهای کوبا و چین اساساً ضد مذهبی بودهاند) بلکه ظرف یک قرن اخیر کمتر جنبش و حرکت تودهای را میتوان پیدا نمود که به گونه انقلاب ایران با مذهب عجین شده باشد.۱۰
● مسئله رهبری انقلاب جهانی موعود و انقلاب اسلامی ایران
امام یا رهبر انقلاب توحیدی، باید جامع کمالات و فضایل باشد تا بتواند از عهدهی مسئولیت هدایت و تعالی بخشیدن مردم برآید. حکومت و رهبری در نظام اسلامی، برخلاف بسیاری از نظامهای تاریخ بشر، نظام مسئولیت است؛ نه نظام حقوق و سلطه. سهم رهبری انقلاب در طول سهم خداوند متعال است؛ چون سهم خداوند هدایت و ارشاد و آموزش حکمت و فضائل و پرورش مکارم اخلاقی است. کار رهبری جز همین امور در جهت میسّر ساختن مسیر تعالی مردم نیست.۱۲
اسلام که ضامن سعادت ابدی انسان است، ضامن تحقق عینی جامع و مانع ایدهآلهای متعالی فطری _ الهی انسان است و بدیهی است که تحقق مدینهی فاضله تنها با ظهور حضرت مهدی (عج) ممکن خواهد شد. رهبری انقلاب جهانی آخر الزمان به دست مهدی موعود (عج) است و آیات قرآن۱۳ نیز خبر از مصلح بزرگ جهان یعنی خبر از تحقق یک حکومت عدل جهانی در سایهی ایمان میدهد.
رهبری جهانی باید عظمتی داشته باشد که فقط در امام زمان (ع) محقق است. امام خمینی (ره) دربارهی عظمت مقام صاحب الزمان (ع) به شامل بودن مفهوم عدل در زمان ظهور اشاره کرده و میفرماید: «قضیه غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمی است که به ما مسائلی را میفهماند، مِنجمله اینکه برای اجرای عدالت در تمام دنیا، در تمام بشر نبوده کسی الا مهدی (عج) که خدا او را برای بشر ذخیره کرده... آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم عدالتی که مردم عادی میفهمند، بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت؛ تنها حضرت صاحب (ع) است.» سخنان امام خمینی نشان میدهد که امام زمان (عج) در برنامه کار خود از این نقطه زیر بنایی و مهم که همان انسان سازی و جهاد اکبر برای همه مردم است شروع میکند، زیرا تا انسانها ساخته نشوند، جامعه بنیاد صحیح نخواهد یافت.
ارائهی نظریهی ولایت فقیه و بایستگی حکومت برای فقیهان در زمان غیبت امام عصر (عج) و مؤلفههای دیگری از جمله مسئله انتظار و تشکیل حکومت اسلامی باعث شد که امام خمینی (ره) رهبری قیام اصلاحطلبانه را بر عهده گرفت. «همین ولایتی که برای رسول اکرم (ص) و امام در تشکیل حکومت و اجرا و تصدی هست، برای فقیه هم هست».۱۴
● اهداف انقلاب اسلامی در مسیر جهانی و ملی
۱) اضمحلال رژیم ستمشاهی
۲) تشکیل حکومت اسلامی
۳) احیای عدالت اجتماعی
۴) استقلال و آزادی.
● پیروزی چگونه صورت میگیرد؟
در آخر الزمان وقتی عدد مؤمنان مجاهد به ۳۱۳ نفر برسد، امام ظهور میفرماید. به این معنا که هرگاه تناسب نیروها (نیروی ایمان و کفر) چنان شود که امکان پیروزی بر کفر قطعیت یابد، امام قیام خواهد فرمود. با وجود اینکه انقلاب اسلامی ایران مقیاس کوچکی از انقلاب صدر اسلام و انقلاب جهانی مهدوی است، اما تحقق شش شرط مذکور در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نیز به گونهای بینظیر، مؤید این مطلب است.
پي نوشت
۱. ایدئولوژی رهبری و فرآیند انقلاب اسلامی: مجموعه مقالات کنگره بین المللی تبیین انقلاب اسلامی، ج ۲، ص ۱۳۰
۲. آیت الله ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی (عج)، ص ۲۴۲ _ ۲۴۳
۳. انقلاب اسلامی و ریشههای آن: مجموعه مقالات (۱)، مقایسهای تطبیقی پیرامون نظریههای مختلف در تبیین علل وقوع انقلاب اسلامی در ایران، ص ۱۰۹ _ ۱۱۰
۴. انقلاب اسلامی و ریشههای آن: مجموعه مقالات (۱)، تحولات فکری ایران و اندیشه انقلاب اسلامی، ص ۲۲۸ _ ۲۲۹
۵. همان، ص ۲۳۰
۶. آیت الله ناصر مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی (عج)، ص ۱۷ _ ۴۸
۷. انقلاب اسلامی و ریشههای آن: مجموعه مقالات (۱)، تحولات فکری ایران واندیشه انقلاب اسلامی،۲۲۹
۸. ایدئولوژی رهبری و فرآیند انقلاب اسلامی: مجموعه مقالات، حدود تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه، ج ۲، ص ۱۲۷
۹. شهید مرتضی مطهری، یادداشتها و سخنرانیها پیرامون انقلاب اسلامی، ص ۳۹ - ۴۱
۱۰. انقلاب اسلامی و ریشههای آن: مجموعه مقالات (۱)، مقایسهای تطبیقی پیرامون نظریههای مختلف در تبیین علل وقوع انقلاب اسلامی، ص ۸۹
۱۱. انقلاب اسلامی و ریشههای آن: مجموعه مقالات (۲)، نهاد مرجعیت در دوران نهضت و نظام، ص ۲۵۳ _ ۲۵۴
۱۲. همان، ص ۳۷۷ _ ۳۷۹
۱۳. سوره انبیاء، آیه ۱۰۵ و ۱۰۶
۱۴. امام خمینی، ولایت فقیه، ص ۵۷
۱۵. جرعه جاری: سی مقاله پژوهشی پیرامون انقلاب اسلامی، ارزیابی آثار و نتایج انقلاب اسلامی، ص ۳۹۴
۱۶. جلال الدین فارسی، فلسفه انقلاب اسلامی، ص ۳۶۳ – ۳۶۴.
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}